in

Hielspoor is vaak erg pijnlijk. Maar hoe kom je eraan en nog beter, hoe kom je er weer vanaf?! Zo dus!

mensen die wel eens last hebben gehad van hielspoor weten hoe pijnlijk dit vaak is. In de meeste gevallen komt hielspoor voor bij ouderen boven de 40 jaar maar het kan ook bij jongeren voorkomen.

Bijvoorbeeld bij mensen die veel aan sport doen. De pijn die je ervaart is vaak een schelle en felle pijn die je onder je hiel voelt wanneer je staat of loopt.

In de meeste gevallen is hielspoor ongevaarlijk maar wat is het precies, en nog beter, hoe kom je er weer vanaf!

Voetzoolpees
Aan de onderzijde van de voet, tussen de voorvoet en de hiel, bevindt zich de voetzoolpees. Indien deze voetzoolpees door overbelasting begint te irriteren, wordt dit als hielspoorklacht omschreven.

Wanneer je bijvoorbeeld veel hardloopt of kampt met overgewicht, kan er teveel spanning op de pees ontstaan. Hierdoor kan het gaan irriteren of ontsteken.

Lees ook  Prima beelden Gucci petje word door de politie keihard tegen de vlakte geklapt

Bij een slecht genezingsproces bestaat de kans dat de pees voor een gedeelte gaat verkalken. Het verkalken noemt met hielspoor.

Wel of geen hielspoor?
Ongeveer één op de tien personen heeft wel eens last van deze aandoening. De klachten uiten zich met name door pijn onder de hiel tijdens het lopen of bij langdurig stilstaan.

In de meeste gevallen ontwikkelt de ontsteking van de voetzoolpees zich langzaam, waardoor de pijn geleidelijk toeneemt.

In een enkel geval ontstaan de hielspoorklachten acuut. Zodra je weer gaat zitten of de voet ontziet, dan voel je de pijn weer langzaam wegtrekken.

Wat kan je doen tegen hielspoor?

Dit kunt u zelf doen bij hielspoor:

– rol drie keer per dag met de hele voetzool over een bevroren waterflesje;
– geef de voet rust. Verminder de activiteiten die de klachten verergeren;
– zorg voor goede ondersteuning zodat er minder spanning op de peesplaat komt te staan. Schaf bijvoorbeeld op maat gemaakt steunzolen aan;
– probeer bij overgewicht af te vallen. Dit helpt om de overbelasting te voorkomen;

Lees ook  Oma (50) denkt dat ze in de overgang is, maar bevalt plotseling van zoon

doe oefeningen die de spieren sterker maken. Een spierversterkende oefening die goed helpt tegen hielspoor is deze:
– kniel op één been waarbij de tenen op de grond blijven;
– pak de tenen van één voet en trek ze met de voet zoveel mogelijk naar u toe.

Wanneer medische hulp inschakelen?
Hielspoor is zeer vervelend, maar kan meestal geen kwaad. De ergste pijn gaat meestal binnen 1 tot 4 maanden vanzelf over.

Bij twee van de tien mensen gaat de hielspoor niet binnen een jaar over. Neem contact op met de huisarts als de pijn te lang aanhoudt. Ook een podotherapeut of fysiotherapeut kan helpen bij hielspoor.

Vader langer de cel in voor opsluiten zoontje (8) in kist op camping in Winterswijk

Met deze super simpele truc willen kinderen ineens wél groente eten